Când o partea a presei atrăgea atenția asupra faptului că modificările la Codul Penal protejează infractorul și nu victima, cealaltă parte a presei striga că e manipulare. Când opoziția atrăgea atenția că România riscă să devină "Penalistan", că statul de drept se va transforma în "statul de Dragnea", puterea venea cu argumentul suprem - vechiul Cod Penal încălca drepturi și libertăți fundamentale, noi reparăm nedreptățile. Haideți să vedem ce "nedreptăți" au reparat PSD și ALDE, cu sprijinul minorităților.
Noul Cod Penal a fost aprobat cu o viteză demnă de o cauză mai bună. Marți, 3 iulie 2018, Senatul României s-a întrunit în sesiune extraordinară și a aprobat toate modificările propuse de "Comisia Iordache". Miercuri, 4 iulie, Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională, a dat votul final la noul Cod Penal. Sunt proiecte de legi poate mult mai importante care zac prin sertarele Parlamentului, dar când este vorba de un interes politic (și mai ales de interesul unor lideri politici), aleșii se mobilizează și în două zile aprobă schimbarea legilor penale.
Pe scurt, iată principalele modificări aduse Codului Penal:
- Abuzul în serviciu: infracţiunea nu se pedepseşte dacă prejudiciul este până în salariul minim brut pe economie - 1.900 de lei. În plus, se consideră abuz în serviciu dacă scopul este de a obţine foloase materiale necuvenite este doar pentru sine, soţ sau rude până la gradul II. Nu și pentru terți. De asemenea, din sfera infracţiunii de abuz în serviciu s-a eliminat elaborarea, emiterea sau aprobarea actelor normative de către Parlament şi Guvern. Limita maximă a pedepsei pentru abuz în serviciu a fost redusă de la 7 ani la 5 ani.
- Neglijența în serviciu nu mai constituie infracțiune.
- Grupul infracțional organizat a fost redefinit. Nu constituie grup infracţional organizat grupul format ocazional în scopul comiterii imediate a uneia sau mai multor infracţiuni şi fără a avea o continuitate.
- Favorizarea infractorului - infracțiunea a fost redefinită în sensul că nu se consideră favorizarea infractorului dacă fapta a fost săvârșită de un afin până la gradul II și dacă este vorba de emiterea de acte normative.
- Traficul de influență a fost redefinit în sensul că trebuie să fie vorba de pretinderea, primirea ori acceptarea promisiunii „de bani sau alte foloase materiale” (în forma actuală a Codului Penal era doar „de bani sau alte foloase”), iar promisiunea de a interveni să fie urmată de intervenția propriu-zisă (în forma actuală nu există această condiționare).
- Reducerea pedepselor pentru infracțiunile de serviciu. Pentru o serie de infracțiuni, printre care delapidare și abuz în serviciu, achitarea prejudiciului atrage înjumătățirea pedepselor. În cazul delapidării, se va considera că a fost comisă fapta doar dacă există o plângere prealabilă.
- Reducerea termenelor de prescripție. Pentru infracţiuni pentru care pedeapsa închisorii este mai mare de 10 ani, dar care nu depăşeşte 20 de ani, termenul de prescripţie a răspunderii penale scade de la 10 la 8 ani. Pentru infracțiuni cu pedepse de peste 5 ani dar până în 10 ani, termenul de prescripție se reduce de la 8 ani la 5 ani. Pentru infracțiuni cu pedepse de peste un an, dar mai mici de 5 ani, termenul de prescripție se reduce de la 5 ani la 3 ani. Pentru infracțiuni cu pedepse de până într-un an de închisoare sau amendă, termenul de prescripție nu mai este prevăzut de Codul Penal.
- Mituitorul nu se pedepseşte dacă denunţă fapta mai înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta, dar nu mai târziu de 1 an de la data săvârşirii acesteia.
- Mărturia mincinoasă - nu este infracțiune "simpla divergență de mărturii", nici refuzul de a face declarații prin care persoana se autoincriminează sau în sensul solicitat de organele judiciare, nici modificarea sau retractarea declarației.
- Dezvăluirea, fără drept, de informaţii dintr-o cauză penală, atunci când această interdicţie este impusă de legea de procedură penală, se pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă. Dacă fapta este săvârșită de un magistrat sau de un reprezentant al organului de urmărire penală, pedeapsa se majorează cu jumătate.
- Confiscarea extinsă nu se mai dispune pentru cazul infracțiunilor de spălare de bani și constituire de grup infracțional organizat.
- Eliberare condiționată - Parlamentul a redus toate termenele prevăzute pentru acordarea liberării condiţionate. Astfel, pentru pedepsele mai mici de 10 ani, liberarea condiţionată se dispune după executarea a jumătate din durată, iar pentru condamnaţii care au împlinit 60 de ani, liberarea se dispune după executarea a unei treimi din durata pedepsei.
(Sursă foto - INQUAM PHOTOS)
Polițiștii din Ploiești au dispus la data de 16 septembrie, măsura preventivă a reținerii față de un bărbat de 52 ani, bănuit de comiterea infracțiunii de viol săvârșit asupra unui minor.
În baza Legii 350/2005, administrațiile locale alocă fonduri asociațiilor, fundațiilor și cluburilor sportive pentru activități nonprofit de interes general, din domenii precum cultură, tineret, social, mediu, educație civică și sport.
Compania Națională de Căi Ferate a decis desființarea totală a liniilor de circulație feroviară care legau gările Câmpina-Câmpinița-Telega.
În această dimineață, polițiștii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice al Inspectoratului de Poliție Județean Prahova au pus în executare trei mandate de percheziție domiciliară în municipiile București și Câmpina, într-un dosar penal aflat sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Câmpina.