Anul școlar 2023-2024 a însemnat pentru trei școli din județul Prahova o inovare prin colaborare. Astfel, aproximativ 60 elevi prahoveni și circa 300 elevi la nivel european au desfășurat diverse activități integrate curricular, având Luna ca și context de învățare.
Participarea la proiectul eTwinning ”European Menu: From Earth to the Moon” a însemnat implicarea elevilor din Austria, România, Serbia, Spania și Turcia la activități care au avut ca perspectivă învățarea STEAM, aceștia dezvoltându-și abilitățile de investigare științifică, de utilizare a instrumentelor digitale pentru învățarea matematicii, a abilităților de comunicare și colaborare, lucrul în echipă și, nu în ultimul rând, de rezolvare a problemelor de protecție a mediului.
Pornind de la observarea satelitului natural al Pământului, elevilor le-au fost puse trei mari întrebări: Ce fel de plante vom putea crește pe Lună? Ce norme sociale vor respecta locuitorii unor viitoare comunități selenare? Ce informații relevante privind rolul femeilor în cucerirea spațiului vom duce pe Lună?
Pentru a răspunde, elevii implicați în proiect (clasa a III-a Școala Gimnazială ”Gh. E. Palade” Ploiești, coordonați de profesor învățământ primar Diana Gheorghe; clasa a III-a Școala Gimnazială ”Ioan Duhovnicul” Bănești, coordonați de profesor învățământ primar Beatrice Cîrstea; clasa a II-a Liceul Tehnologic ”Carol I” Valea Doftanei, coordonați de profesor învățământ primar Ana Grecu) au învățat, alături de partenerii lor din celelalte țări participante, ce este cultura hidroponică, ce înseamnă un vot liber exprimat și cum pot realiza biblioteci audio folosind plăcuța makey makey și limbajul de programare Scratch.
În cele două luni de proiect, elevii au învățat să construiască grădini hidroponice de muștar și alte plante aromatice mici, pe care le-au cultivat în lut expandat și apă. Ei au realizat un Jurnal colaborativ pentru a urmări creșterea plantelor respective, au făcut măsurători și și-au comparat culturile în întâlniri online. Aceste măsurători au stat la baza cercetării realizate pentru lucrarea de doctorat a partenerului austric, Gerald Landl.
Un întreg proces regizat de profesorii implicați în acest proiect eTwinning i-a ajutat pe cei 300 elevi să înțeleagă, în anul alegerilor pentru Parlamentul European, cum se dezbat propunerile legislative și cum se votează. Clasele din aceste școli au fost transformate în adevărate centre de votare, elevii participând cu emoție și bucurie la desemnarea vârstei permise pentru a intra în comunitatea selenară.
Și pentru că femeile joacă un rol important în explorarea spațiului, elevii din cele cinci țări participante au realizat o librărie audio care cuprinde informații despre cele mai semnificative momente din viața inspirațională a 12 femei astronaut. Pentru a realiza această librărie, elevii au fost, pe rând, profesori pentru partenerii lor, predându-le robotică în întâlniri online.
Un loc important în proiect i-a fost acordat siguranței pe internet. Astfel, elevii au colaborat în realizarea unor avatare, a unor jocuri în Kahoot și a unor puzzle-uri prin care au transmis mesaje și informații despre regulile de protejare a identității online, despre navigarea sigură pe internet, dar și despre respectarea drepturilor de autor.
Familiile elevilor au fost și ele implicate în proiectul eTwinning ”European menu: form Earth to the Moon”, prin participarea alături de copii la spectacolul online dedicat sărbătorilor de iarnă, măsurarea rădăcinior plantelor pe perioada vacanțelor școlare sau prin suportul acordat acestora pentru votarea logo-ului proiectului.
Despre rezultatele și importanța derulării acestui proiect pentru comunitățile școlare implicate au vorbit câțiva dintre profesorii participanți:
”A fost un proiect interesant, complex, care i-a ajutat pe copii să gândească critic, să interacționeze cu alți elevi, să descopere secretele astronomiei, să fie creativi. Vă mulțumim pentru frumoasa colaborare pe care am avut-o și pentru tot ce-am învățat de la partenerii noștri!” (Ambasador eTwinning, profesor învățământ primar Diana Gheorghe)
”Acest proiect captivant și complex a fost o oportunitate extraordinară pentru copii să-și dezvolte abilități de gândire critică, să colaboreze și să interacționeze cu colegii lor, să descopere fascinantele secrete ale astronomiei și să-și manifeste creativitatea într-un mod inovativ. Suntem profund recunoscători pentru parteneriatul valoros și pentru toate cunoștințele și experiențele pe care le-am dobândit împreună. Mulțumim tuturor partenerilor noștri pentru contribuția lor esențială și pentru sprijinul oferit în acest demers educațional remarcabil!” (profesor învățământ primar Beatrice Cîrstea)
”Mi-a făcut plăcere să particip la acest proiect. Am învățat și ne-am bucurat împreună. Am întâlnit elevi și profesori grozavi! Lucrările voastre m-au inspirat și motivat. Sunt atât de bucuroasă să fac parte din acest grup!” (profesor Melek Koc, Turcia)
”Vă mulțumim tuturor pentru colaborarea la acest proiect. Noi toți, profesori și elevi, am avut multe de învățat. A fost o adevărată plăcere, atât pentru mine, cât și pentru elevii mei. Singurul motiv pentru care sunt supărați este... că proiectul s-a încheiat! Așteptăm cu nerăbdare o nouă provocare!” (profesor învățământ primar Gabriela Iancic)
”Mulțumesc pentru toată munca depusă profesorilor! Sunt de acord că a fost un proiect foarte frumos!” (profesor Maria Jose Verdu, Spania)
”Sunt foarte fericită că am continuat cu succes munca inovatoare la acest proiect, care a fost și mai bogată prin noii colegi care ni s-au alăturat” (co-fondator, profesor Natașa Stanic, Serbia)
”Mulțumesc grupului pentru că m-a primit! A fost grozav să lucrez cu voi toți și sunt mândru că am putut prezenta proiectul la Agenția Spațială Europeană pe 2 iulie. Este cu adevărat un topic despre a preda cu spațiu!” (profesor Gerald Landl, Austria)
”Ca fondator al proiectului, am fost tot timpul alături de partenerii mei, am organizat întâlniri de grup și individuale, oferindu-le explicații suplimentare unde a fost cazul, am creat un gup de whatsapp și am monitorizat activitatea acestuia. Ca profesor, simt că m-am dezvoltat profesional și personal foarte mult. Nu numai că i-am implicat pe elevii mei în descoperirea lumii acesteia și în orientarea lor către viitoare meserii relaționate cu spațiul, dar am construit și relații, astfel încât, după un an de muncă împreună în acest proiect am devenit o mare familie și pregătim viitoare activități, cu dorința de a le materializa în proiecte Erasmus” (Ambasador Erasmus și eTwinning, profesor învățământ primar Ana Grecu).
Momentan, proiectul a obținut certificatele naționale de calitate în Austria și Spania, așteptând rezultatele evaluării din Serbia, Turcia și România. A fost prezentat ca model de bună practică la Conferința Teach with space a Agenției Spațiale Europene și a fost selectat pentru a fi prezentat în septembrie la al treilea summit european al profesorilor STEAM.
Între timp, profesorii care au fost parte a acestui proiect nu stau degeaba! Ei pregătesc un nou proiect eTwinning inovator, în care elevii vor învăța despre Codul Morse, unde radio și vor controla rovere de la distanță.
În perioada 13-23 ianuarie 2025, cei 60 de absolvenți ai Școlii de Agenți de Poliție "Vasile Lascăr" din Câmpina - promoția decembrie 2024, repartizați la Inspectoratul de Poliție Județean Prahova, au participat la primul program de pregătire de la începutul carierei lor profesionale.
Un bloc cu zece etaje, șase scări și 523 apartamente din București va fi consolidat cu ajutorul unei soluții inovative. Lucrările se vor executa fără relocarea totală a locatarilor.
Chiriachița Manta a împlinit marți, 21 ianuarie 2025, venerabila vârstă de 100 ani! Într-o căsuță de pe Strada Ecaterina Teodoroiu a fost motiv de mare sărbătoare...
De la începutul acestui an se discută tot mai intens despre HidroPrahova și nu tocmai de bine. De la conducerea Consiliului Județean Prahova, acționarul majoritar al HidroPrahova, până la primarii tot mai nemulțumiți de activitatea operatorului de apă și canal și, bineînțeles, la cetățenii revoltați de majorarea cu 30,6% a tarifului la apă și 21% a celui la canalizare.