Două ONG-uri au demarat procedurile pentru declararea podului lui Cuza, dintre Câmpina și Bănești, ca monument istoric

Actualitate (Categoria articolului)

Pe 8 ianuarie 2021, o mare parte din podul lui Cuza, care leagă municipiul Câmpina de comuna Bănești, s-a prăbușit. A stat în picioare 150 de ani și, în cele din urmă, a cedat în fața apelor, dar și a indiferenței. De atunci, de la începutul lui ianuarie, două asociații au demarat procedurile pentru declararea în regim de urgență a acestui pod ca monument istoric, ceea ce ar putea permite reabilitarea sa și includerea într-un viitor circuit turistic sau măcar pe lista obiectivelor turistice din zonă.

Este vorba de "Re:Rise - Asociația pentru Reducerea Riscului Seismic" și Asociația ARCEN. Cererea celor două asociații de clasare a podului ca monument istoric în regim de urgență este susținută și de Institutul Național al Patrimoniului. De asemenea, Direcția Județeană pentru Cultură Prahova a contactat reprezentanții Institutului Național al Patrimoniului, pe care i-a anunțat că în scurt timp va fi declanșată procedura de includere a acestui pod pe lista monumentelor istorice.
”Avem multă treabă, dar avem și ocazia de a salva unul din cele mai lungi poduri de piatră încă existente în România, dacă nu cumva chiar cel mai lung, și un pod care a făcut parte din prima Șosea Națională. Sperăm ca pe viitor să avem alături de noi și autoritățile publice locale din Câmpina, Bănești și Prahova. Ce nu s-a reușit în zeci de ani de zile (clasarea podului), au reușit o mână de oameni inimoși în nici o lună. Imaginați-vă ce s-ar putea face dacă am lucra cu toții împreună și dacă astfel de proiecte ar avea susținere reală din partea mediului de afaceri local și din partea decidenților politici”, a scris pe contul său de Facebook unul dintre inițiatorii acestui demers, Matei Sumbasacu, tânăr inginer constructor, câmpinean, unul dintre fondatorii Asociației pentru Reducerea Riscului Seismic. De altfel, un câmpinean se numără și printre membrii ARCEN. Este vorba despre Alberto Groșescu, fotograf, vicepreședinte al Asociației Române pentru Cultură, Educație și Normalitate, pentru că asta înseamnă ARCEN. Așadar, doi tineri câmpineni, pe care i-a adoptat Bucureștiul, dar care nu uită de unde au plecat.

În aprilie 1861, în vremea domnitorului Alexandru Ioan Cuza, începea construcția podului de piatră de peste râul Doftana, care asigura legătura dintre Câmpina și Bănești, pe drumul modern la acea vreme dintre Capitală și Brașov, via Valea Prahovei. Podul de piatră cioplită a fost construit în perioada 1861-1864, având nouă arcade și o lungime de aproximativ 152 metri, iar pe aici s-a derulat traficul rutier între București și Brașov până la construirea actualului drum național. Obiectivul a intrat în patrimoniul public al Câmpinei în anul 1874. Podul nu mai este funcțional din aprilie 2014, când a fost afectat de o viitură puternică în urma căreia stabilitatea sa a fost serios afectată și s-a dărâmat parțial. Autoritățile au luat atunci decizia de a închide traficul de orice fel pe acest pod, iar ulterior, printr-o asociere între Consiliul Local Câmpina, Consiliul Local Bănești și Consiliul Județean, a fost construită o punte metalică pentru pietoni și bicicliști. La începutul acestui an, podul s-a prăbușit aproape complet.
Demersul celor două ONG-uri este lăudabil, mai ales că ele fac acum ceea ce autoritățile publice nu au fost în stare să facă ani la rând. Rămâne de văzut, în condițiile de austeritate din ce în ce mai accentuată, în ce măsură se va găsi sprijin financiar pentru acest frumos proiect - refacerea podului lui Cuza. Probabil că salvarea o vor constitui tot fondurile europene.

4177 vizualizari
2

Comentarii

Campurile marcate cu * sunt obligatorii
  • mariancd 27.01.2021 13:15 Nu stiu ce sa zic... Daca nu a fost reabilitat pana acum, acum dupa ce a cazut in mare parte de ce s-ar mai cheltui niste (multi) bani cu repararea lui? Cred ca localnicii ar fi mai fericiti cu un pod nou pe care sa se poata circula cu masina decat ceva istoric, nefunctional si care o sa stea cu anii in ''reabilitare''... Singurul avantaj pe care l-ar aducea repararea lui vor fi locurile de munca create in aceasta zona ...Personal nu vad dece dupa ce atita amar de vreme cat a fost ignorat ca monument istoric atat de valoros l-am transforma intr-o ''piatra de moara'' pentru bugetul local ...chiar daca unele fonduri o sa vina din alte surse ...
  • COJOCARU Ion 28.01.2021 10:46 Consider ca nu mai are sens sa-l declaram acum monument istoric. Pe vremea lui Cuza si a altor conducatori au fost construite foarte multe obiective. Cel mai simplu, demolarea si construirea unui pod nou pe schelet metalic pentru autovehicule. Ar fi si o varianta de rezerva la podul de pe DN1 in situatii de urgenta. Cu fonduri europene, de la CNAIR si Guvern/CJ Ph. Daca este legal, propun ca toti cetatenii din comuna Banesti sa contribuie cu zile de munca voluntara/patriotica. Eu sunt primul care ma inscriu cu 5 zile lucratoare.

Actualitate

1030 vizualizari
19 mai 2022 18:53

Ploieștean băut, prins la volan în Câmpina, înainte de 7 dimineața!

Iresponsabilitate incredibilă din partea unui ploieștean în vârstă de 57 de ani, oprit de polițiștii câmpineni în dimineața zilei de 18 mai, la ora 6.45, pe Bulevardul Carol I, pentru un control de rutină. 

1802 vizualizari
19 mai 2022 10:07

Ce au răspuns cei care au vizitat Rafinăria Câmpina la întrebarea ce își doresc în zona respectivă

Ecogen Power SRL, proprietar al imobilului “Rafinăria”, împreună cu Grupul de inițiativă “Rafinăria la prezent” aduc la cunoștința publicului rezultatul consultării cetățenilor câmpineni și nu numai, cu privire la întrebarea “Ce îmi doresc eu de la zona Rafinăriei?”

Alte stiri recente

624 vizualizari
19 mai 2022 22:32

Colegiul Național ”Nicolae Grigorescu” din Câmpina a fost prezent la Bursa de Valori Educaționale 2022, de la Ploiești

Timp de trei zile, 17-19 mai 2022, la Palatul Culturii din Ploiești a avut loc ediția a XII-a a Bursei de Valori Educaționale. S-au înscris la acest eveniment 25 de colegii și licee din Ploiești și din alte localități ale județului Prahova, inclusiv Colegiul Național ”Nicolae Grigorescu” din Câmpina.

1726 vizualizari
19 mai 2022 08:35

Societatea MIRAS INTERNATIONAL angajează mai multe categorii de personal pentru punctul de lucru de la Bănești

Societatea MIRAS INTERNATIONAL SRL angajează, pentru punctul de lucru de la Bănești, ȘEF SECȚIE CONFECȚII MONTAJ, MECANIC ÎNTREȚINERE ȘI REPARAȚII, LĂCĂTUȘ CONFECȚII METALICE, OPERATOR CNC, ȘOFER AUTOCAMION.