CONTACT
https://www.matosimobiliare.ro/
https://sanconfind.ro/
https://www.soceram.ro/

Principalele modificări aduse Codului Muncii și Codului Administrativ. Drepturi noi pentru salariați

- Social -

Principalele modificări aduse Codului Muncii și Codului Administrativ. Drepturi noi pentru salariați

Legea 283/2022 a intrat în vigoare vineri, 21 octombrie, și aduce mai multe modificări Codului Muncii, dar și Codului Administrativ, care trebuie cunoscute atât de angajat, cât și de angajator. Vă prezentăm în continuare cele mai importante prevederi ale noii legi.

1. Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiți sau la același angajator, în baza unor contracte individuale de muncă, însă fără suprapunerea programului de muncă (această din urmă sintagmă fiind o clarificare importantă, care nu exista până acum).
2. Un salariat are dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant, care îi asigură condiții de muncă mai bune, dacă şi-a încheiat perioada de probă şi are o vechime de cel puțin 6 luni la același angajator. Angajatorul are obligaţia să-i răspundă motivat, în scris, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.
3. Un salariat are dreptul la concediul de îngrijitor în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie cu salariatul şi care are nevoie de îngrijire ca ca urmare a unei probleme medicale grave. Concediul de îngrijitor are o durată de cinci zile lucrătoare într-un an calendaristic, la solicitarea scrisă a salariatului. Pin contractul colectiv de muncă se poate stabili pentru concediul de îngrijitor o durată mai mare. Perioada acestui concediu nu se include în durata concediului de odihnă anual şi constituie vechime în muncă şi în specialitate.
4. Salariatul are dreptul de a absenta de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, dar nu mai mult de 10 zile lucrătoare într-un an calendaristic. Angajatorul şi salariatul stabilesc de comun acord modalitatea de recuperare a perioadei de absenţă.
5. Este interzisă concedierea salariaţilor pentru exercitarea mai multor drepturi, printre care dreptul de a fi informaţi în legătură cu locul de muncă, cu posibilitatea muncii în diverse locuri, funcţia, fişa postului, atribuţiile, durata concediului de odihnă, salariul de bază, durata muncii, condiţiile de muncă, durata de probă, precum şi dreptul la salarizare pentru munca depusă, la repaus, la egalitate de şanse, demnitate în muncă, securitate în muncă, acces la formarea profesională, protecţie în caz de concediere colectivă, de a adera sau constitui un sindicat.
6. Angajatorul are obligația să menționeze în contractul individual de muncă datele privind suportarea de către firmă a asigurării medicale private, a contribuţiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupaţională a salariatului, în condiţiile legii, precum şi acordarea, din iniţiativa angajatorului, a oricăror alte drepturi, atunci când acestea constituie avantaje în bani acordate sau plătite de angajator salariatului ca urmare a activităţii profesionale a acestuia, după caz.
7. Salariații pot solicita trecerea la un program individualizat de muncă, iar orice refuz al solicitării unui astfel de program va trebui motivat, în scris, de către angajator, în termen de cinci zile lucrătoare de la primirea solicitării.
8. Funcţionarii publici pot lucra în regim de telemuncă, precum şi în regim de muncă la domiciliu, până la cinci zile pe lună. Această măsură se poate aplica doar funcționarilor publici care au copii cu vârsta de până la 11 ani, care acordă îngrijire unei rude, care au o stare de sănătate care nu le permite deplasarea sau desfăşoară activităţi dintre cele stabilite de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice ca putând fi realizate în regim de telemuncă.
9. Conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, persoana cu competenţe legale, trebuie să informeze funcţionarul public cu privire la dreptul la formare şi perfecţionare profesională, durata concediului de odihnă, condiţiile de acordare a preavizului, data plăţii salariului, modalitatea de efectuare a orelor suplimentare, remuneraţia acestora sau, după caz, compensarea prin ore libere plătite, acordurile colective încheiate cu sindicatul, contribuţii suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupaţională suportate de autoritatea sau instituţia publică. Informaţiile se comunică sub forma unui document în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data la care începe să exercite funcţia publică.


24 Oct 2022 09:18 3829 vizualizari


Comentarii






Vremea
https://trafic.ro/registersite/b3952e459b72419187c0c3eec5e715d7
http://www.spitalcampina.ro/
http://floricon.ro/
https://elstargroup.ro/
30zile7zileCele mai citite
Ultimele comentarii
724 vizualizari 06 Dec 2025 17:06 Enoriașii Parohiei din Provița de Sus au strâns haine și dulciuri pentru copiii de la Școala pentru Deficienți de Vedere Buzău

Enoriașii Parohiei din Provița de Sus au strâns haine și dulciuri pentru copiii de la Școala pentru Deficienți de Vedere Buzău

La inițiativa preotului Daniel Rândașu, parohul Bisericii "Adormirea Maicii Domnului" din Provița de Sus, pentru al treilea an consecutiv s-au strâns daruri pentru copiii de la Școala pentru Deficienți de Vedere Buzău.

citeste mai mult
3249 vizualizari 06 Dec 2025 08:17 E bine să știm cine a ajutat Prahova în această criză fără precedent a apei potabile

E bine să știm cine a ajutat Prahova în această criză fără precedent a apei potabile

În această perioadă extrem de grea pentru locuitorii și administrațiile din cele 12 localități rămase timp de o săptămână fără apă, au existat oameni, firme, instituții publice care au ajutat județul Prahova, au dat dovadă de solidaritate și au trimis fie apă, fie mașini.

citeste mai mult
737 vizualizari 05 Dec 2025 10:49 De Ziua Internațională a Voluntariatului, voluntarii ISU distribuie apă la Câmpina

De Ziua Internațională a Voluntariatului, voluntarii ISU distribuie apă la Câmpina

Astăzi, 5 decembrie, de Ziua Internațională a Voluntariatului, voluntarii ISU Prahova sunt alături de comunitatea din municipiul Câmpina, afectată de criza apei.

citeste mai mult
730 vizualizari 04 Dec 2025 19:52 Toalete ecologice achiziționate pentru toate localitățile afectate de criza apei

Toalete ecologice achiziționate pentru toate localitățile afectate de criza apei

În cursul nopții trecute, HidroPrahova a achiziționat, în regim de urgență, peste 120 toatele ecologice, iar joi a început montarea acestora în localitățile Câmpina, Breaza și Poiana Câmpina. Urmează orașul Băicoi și alte zone afectate. Solicitarea privind toaletele ecologice a venit din partea populației, cu precădere a celei care locuiește la blocuri.

citeste mai mult
Actualitate Politică Social Eveniment Interviuri Sănătate Editorial Sport Anunțuri Joburi Turism

Termeni și condiții - Politica de confidențialitate - Politica cookies
© 2025 Câmpina TV