Creșterea tarifelor la gaze naturale și energie electrică a dus la o explozie a facturilor pentru aceste servicii. Firesc, oamenii se tem că, în aceste condiții, la iarnă, facturile vor deveni o povară și mai mare decât decât povara deja existentă. S-a venit cu ideea reducerii TVA la aceste utilități, o idee nu tocmai nouă și pe care liberalii o susțineau puternic prin 2015, pe vremea Guvernului Ponta. Acum, premierul liberal Florin Cîțu refuză o astfel de soluție care în alte țări funcționează foarte bine și care arată că statelor respective le pasă cu adevărat de cetățenii lor.
De la 1 iulie 2021, tarifele la gaze naturale au crescut cu 20-25%, iar pentru energie cu 5-7%. De aici a pornit întreaga nebunie care s-ar putea să nu se oprească ușor, având în vedere alte scumpiri anunțate din octombrie. Aproape concomitent cu primele facturi care includ noile tarife, operatorii au solicitat acordarea unor facilități către populație pentru ca plata acestor servicii să poată deveni suportabilă. Facilitățile ar putea veni fie din reducerea TVA la aceste servicii, fie din acordarea unui ajutor de la stat pentru compensarea accizelor, fie din acordarea unor compensații directe populației vulnerabile.
Mai mult, există o inițiativa legislativă mai veche, bine ascunsă în sertare, care prevede reducerea TVA de la 19% la 9% pentru serviciile de furnizare de utilități - electricitate, gaze naturale, energie termică în sistem centralizat, salubrizare și canalizare. Legat de energie și gaze naturale, această soluție a reducerii TVA este susținută acum de Asociația Furnizorilor de Energie din România. În paralel, partidele aflate la guvernare vor să grăbească aprobarea în Parlament a Legii consumatorului vulnerabil, o inițiativă prin care aproximativ 400.000 de gospodării vor fi sprijinite financiar pentru plata facturilor la energie și gaze naturale. În același timp, în privința posibilei reduceri a TVA pentru o serie de utilități, premierul Cîțu a afirmat zilele trecute că nu este de acord, pentru că ”ar fi o soluție definitivă la o problemă temporară”.
Care este problema temporară? Majorarea tarifelor? Își poate imagina cineva că acestea se vor și reduce după o perioadă? De ce nu vrea statul român să scadă TVA la gaze și energie? În alte țări din Uniunea Europeană, cum ar fi, de exemplu, Italia sau Portugalia, TVA la energie electrică este 10%, respectiv 6%. În România, guvernanții nu doresc acest lucru, gândindu-se în primul rând la impactul asupra bugetului de stat, care, evident, pentru ei este mai important decât impactul facturilor asupra buzunarului cetățenilor, familiilor. E adevărat, reducerea TVA pentru aceste utilități ar însemna o reducere a încasărilor la bugetul național, dar, pe de altă parte, banii care le-ar rămâne românilor în portofel ar fi destinați altor cheltuieli necesare casei, deci s-ar compensa cumva o parte din "pierderea" care-l îngrijorează pe premier. Dar nu, Guvernul preferă să împartă din nou populația (oare pentru a câta oară?!) și să acorde unora niște facilități, celor vunerabili, în detrimentul păturii mijlocii a populației, de departe cea mai numeroasă și cea care aduce cele mai semnificative și constante venituri la bugetul de stat. Adică, premierul Cîțu preferă să compenseze de la bugetul de stat o parte din factura persoanelor vulnerabile, decât să reducă TVA astfel încât și această clasă mijlocie greu încercată să primească o gură de oxigen.
Să compari Câmpina cu Parisul este aproape o impietate... Și, totuși, păstrând proporțiile, măcar la nivel de principiu, de ce nu?!
Au trecut și alegerile locale din 9 iunie 2024... La Câmpina, mulți au considerat o surpriză victoria Irinei Nistor (PSD) în fața lui Alin Moldoveanu (PNL). Poate că da, poate că nu, dar în rândurile următoare vom prezenta argumentele pentru care credem că, după acest scrutin, câmpinenii au așteptări mai mari de la Irina Nistor decât au avut de la Alin Moldoveanu în 2020.
Se apropie alegerile locale. Pentru a progresa noi, ca și comunitate, probabil că este necesar ca de la un ciclu electoral la altul să schimbăm câte ceva, mai ales acolo unde sunt identificate unele probleme. Iar dacă în rândurile candidaților pare mai greu, măcar electoratul ar trebui să devină mai pretențios și să le ceară celor care le bat la ușă în precampanie și campanie mai multă responsabilitate.
V-am prezentat zilele trecute o parte dintre schimbările care au intervenit în transportul public județean de persoane, odată cu intrarea în vigoare, de la 1 ianuarie 2024, a noului program și noilor tarife aprobate de Consiliul Județean Prahova.